Kiezen van je zonnebrandcrème 

Kiezen van je zonnebrandcrème 

Kiezen van je zonnebrandcrème

Hoi allemaal, Eva hier van Happy Skin!
Het mooie weer komt er weer aan en vooral met de felle zon van nu is het extra belangrijk je huid goed te beschermen. Maar welke zonnebrandcrème kun je nu het best gebruiken? Vandaag heb ik een nieuwe blog voor jullie met hulp bij het kiezen van de juiste zonnebrandcrème, want als er een product is waar van alles over wordt beweerd is het zonnebrandcrème!
Laten we beginnen met een aantal feiten en fabels over zonnebrandcrème om alvast het een en ander op te klaren:

De zon is de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige huidveroudering.
FEIT!
Te veel blootstelling aan de zon veroorzaakt DNA-schade in de huidcellen. Dat wil eigenlijk zeggen dat iedere keer wanneer je huid onbeschermd is blootgesteld aan de zon, de huid dit onthoudt. Door het verlies van stevigheid en elasticiteit in de huidcellen leidt dit tot vroegtijdige huidveroudering, het ontstaan van ouderdomsvlekken, rimpels en een verhoogd risico op huidkanker.

Je bent de gehele dag beschermd wanneer je je ’s morgens insmeert met zonnebrandcrème.
FABEL!
Dit is het meest gehoorde misverstand. Hoe vaak je moet smeren, is namelijk voor iedereen anders. Het heeft te maken met je huidtype, de actuele zonkracht en wat je in de zon doet. Na zwemmen, zweten of afdrogen is opnieuw insmeren nodig (ook als er ‘waterbestendig’ op het flesje staat).

Een zonnebrandcrème met een hogere factor is langer werkzaam.
FABEL!
Ook een zonnebrandcrème met een hogere factor moet je iedere 2 à 3 uur smeren. Het gaat niet zozeer om de hoogte van de SPF, maar de manier waarop en hoeveel je smeert. Onderzoek laat zien dat mensen die een hoge SPF gebruiken, geneigd zijn minder vaak en minder goed te smeren, waardoor ze alsnog meer risico lopen op huidproblemen. Dus gebruik dus voldoende crème (een halve theelepel crème voor het gezicht) en smeer je op tijd opnieuw in.

In een zonnebrandcrème van vorig jaar zijn de filters minder werkzaam.
FEIT!
Zonnebrandcrème is niet eindeloos houdbaar. Na opening is het tot 12 maanden te gebruiken. Nadat de verpakking is geopend of met hoge temperaturen in aanraking komt, kan de factor teruglopen naar een lagere beschermingsfactor (SPF). De zonnebrand beschermt dan minder goed. Bewaar zonnebrand daarom niet te lang en laat het niet in de volle zon of warme auto staan, maar bewaar je zonnebrand gesloten in de schaduw of thuis op kamertemperatuur.

Uit de fabels en feiten is al naar voren gekomen dat de manier waarop en hoeveel je smeert belangrijker is dan de hoogte van je SPF.

Maar wat zegt de SPF nou eigenlijk precies?

Er wordt vaak gezegd dat dit getal (15, 2o, 30, 50) uitdrukt hoeveel keer langer iemand in de zon kan blijven zonder te verbranden. Zo simpel is het helaas niet.
Het gaat eerder om de hoeveelheid zonlicht waaraan de huid kan worden blootgesteld. Hier komen meer dingen bij kijken namelijk de uv-index (de zonkracht), het tijdstip op de dag (tussen 12.00 en 15.00 uv-index het hoogst), de plek op aarde en zo zijn er nog een aantal andere factoren. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat je met een SPF 30 dertig keer langer in de zon kunt.

Elke huid is anders, aan de hand van je huidtype kies je de SPF

Het huidtype is onder te verdelen in huidtype 1 tot en met huidtype 4:

Huidtype 1:
Verbrandt snel, wordt niet bruin
Rood of licht haar, lichte huid (vaak met sproeten), lichte ogen
Gebruik minimaal SPF 30- 50

Huidtype 2:
Verbrandt snel, wordt langzaam bruin
Lichte huid, blond haar, lichte ogen
Gebruik minimaal SPF 20 -30

Huidtype 3:
Verbrandt niet snel, bruint makkelijk
Licht getinte huid, donkerblond/bruin haar, donkere ogen
Gebruik minimaal SPF 20

Huidtype 4:
Verbrandt bijna nooit, bruint zeer goed
van nature getinte huid, donker haar, donkere ogen
Gebruik minimaal SPF 15

De hoogte van de SPF die je nodig hebt, is naast het huidtype ook afhankelijk van de zonkracht.
Ga je op een zomerse dag naar het strand of park?
Gebruik dan altijd minstens factor 30 en smeer jezelf elke 2 uur opnieuw.
Naast de beschermingsfactor van je zonnebrandcrème heb je ook nog de keuze tussen verschillende Uv-filters. De Uv-filters in de zonnebrand kunnen worden onderverdeeld in 2 soorten namelijk een chemische filter (absorberend) en een fysische filter (weerkaatsend).

Wat is dan het verschil tussen een chemische en een fysische filter in zonnebrand?

Producten met chemische filters worden door de huid geabsorbeerd, dat wil zeggen dat ze intrekken in de huid.
Producten met een fysische filter blijven op de huid liggen, waardoor ze Uv-stralen weerkaatsen. Doordat ze niet in de huid trekken, is de kans op huidirritatie kleiner en zijn ze voornamelijk geschikt voor mensen met een gevoelige huid.

1. Chemische filters
Dit moet je weten over de werking:

• Absorbeert uv-straling
• Wordt makkelijk opgenomen door de huid en laat geen witte waas achter
• Werkzaam een halfuur na het aanbrengen

Ingrediënten waaraan je kunt herkennen of je zonnebrandcrème een chemische filter bevat:

• Oxybenzone
• Octyl methoxycinnamate
• Octocrylene
• Avobenzone

2. Fysische filters
Dit moet je weten over de werking:

• Weerkaatst uv-straling
• Legt een laagje over de huid waardoor de huid iets kan glimmen
• Werkt direct na het aanbrengen
• Kleinere kans op huidirritatie, dus geschikt voor een gevoelige huid
• Door het laagje op de huid wrijf of zweet je de zonnebrandcrème er sneller af dan bij een chemische filter, daarom is het erg belangrijk deze filter regelmatig aan te brengen

Ingrediënten waaraan je kunt herkennen of je zonnebrandcrème een fysische filter bevat:

• Titaniumoxide
• Zinkoxide

TIP: De Face Guard SPF30 is een voorbeeld van zonnebrandcrème met een fysische filter en beschermt tegen UV-A en UV-B straling.

Wat moet je vermijden in je zon product?

Er zijn een aantal stoffen die in zonnebrandcrème verwerkt kunnen zitten, die juist een negatief effect op de huid geven als ze in aanraking komen met zonlicht.
Negatieve effecten kunnen bijvoorbeeld zijn: pigmentvlekken of irritatie. Om het zekere voor het onzekere te nemen kun je deze stoffen beter vermijden:

1. Geurstoffen/ parfum
2. Kleurstoffen
3. Plantextracten/oliën als citrus (werkt juist blekend), sinaasappel, bergamot (grote kans op pigmentvlekken), mandarijn, grapefruit, limoen, lavendel, rozemarijn, vijg, angelica, sint-janskruid, tea tree en gember (ginger)
4. Zelfs sommige zonnebrandfilters zoals: oxybenzone en PABA’s

Naast de beschermingsfactor en de filter van je zonnebrandcrème zit er ook een verschil in straling, 0nze zonproducten kunnen ons namelijk beschermen tegen twee soorten straling: UV-A en UV-B.
In het kort:

• Van te veel UV-A stralen, veroudert je huid sneller
• Van te veel UV-B stralen, kun je verbranden

Eerder hebben we het al gehad over de verschillende filters, ook de filter geeft aan tegen welke straling je wordt beschermd:

• Chemische filters, beschermen tegen UV-B
• Fysische filters, beschermen tegen UV-A en UV-B

Het beste is dus om te kiezen voor een zonnebrandcrème met een fysische filter, zodat de huid minder snel verouderd en je minder snel kunt verbranden.

Tot slot heb ik nog een aantal algemene tips:

1. Drink voldoende water wanneer je in de zon zit
2. Zonnebrandcrème: lees het etiket goed!
3. Blijf op het heetst van de dag uit de zon
4. Draag geen make-up. Je huid kan gaan irriteren of vlekken, doordat stofjes in je make-up reageren op de UV-straling van de zon.
5. Smeer jezelf regelmatig opnieuw in!

Hopelijk heeft dit blog je kunnen helpen bij het vinden van de juiste zonnebrandcrème!
Mocht je nog vragen hebben of hulp nodig hebben bij het lezen van het etiket op een zonnebrandproduct, stuur gerust een mailtje naar info@happyskin.nl

Liefs,
Eva
Team Happy Skin