Weerstand tijdens de corona

Weerstand tijdens de corona

Corona, een aantal tips om je weerstand te verhogen!

We zitten inmiddels al een aantal weken in de aangekondigde pandemie. Langzaamaan beginnen we de virusuitbraak onder controle te krijgen, iedereen probeert zoveel mogelijk binnen te blijven en gezond te blijven. En als je dan thuisblijft, of toch nog naar werk moet, wat kan je dan het beste doen om je weerstand te verhogen en daarmee het corona virus zoveel mogelijk buiten de deur te houden?
In deze blog deel ik mijn tips op het gebied van voeding, door specifieke ingrediënt keuze kun je jouw gezondheid en weerstand een steuntje in de rug geven tijden de corona!

Het immuunsysteem

Het immuunsysteem of afweersysteem dat je lichaam beschermt tegen indringers van buitenaf bevindt zich door je hele lichaam, vaak wordt het ook wel weerstand genoemd.
Je immuunsysteem beschermt je tegen: bacteriën, virussen, schimmels en parasieten.
Nu is het niet zo dat wanneer je een goede weerstand hebt je 100% veilig bent voor virussen, iemand met een goede weerstand heeft evenveel risico om besmet te raken als iemand met een lage weerstand. Nu is het wel zo dat je met een hogere weerstand meer weerstand kunt bieden tegen bijvoorbeeld een virus. Wat je dus wilt doen is het dit virus het zo moeilijk mogelijk maken om jouw lichaam binnen te dringen, maar hoe bouw je een goede weerstand op?

Tips

  1. Voorkom (onnodige) antibiotica

Antibiotica wordt vaker voorgeschreven dan nodig en verzwakt het immuunsysteem.
Zelf maak ik de fout ook wel eens als ik hoofdpijn heb: ‘‘2 paracetamol en het gaat wel weer’’. Wees dus voorzichtig met het grijpen naar antibiotica.

  1. Slaap voldoende

Slaap is voor iedereen van cruciaal belang. Tijdens het slapen vinden er lichamelijk allerlei werkzaamheden plaats: organen herstellen, zoals bijvoorbeeld het spierherstel. Ook het brein heeft die totale rust hard nodig om alle opgedane indrukken en informatie te verwerken.
Zorg dat je iedere avond rond hetzelfde tijdstip naar bed gaat en iedere ochtend rond dezelfde tijd opstaan. In tijden zoals deze is dit iets wat bij veel mensen verkeerd gaat, je ritme raakt verstoord. Zelf heb ik soms een beetje een vakantie idee deze dagen, ik probeer dan gewoon een normale werkweek in mijn hoofd te houden en iedere ochtend de wekker om half 9 te zetten. Zo blijf ik een beetje in mijn ritme zoals normaal.
Een constant ritme is erg goed voor het lichaam, je hormoonhuishouding, spijsvertering en herstel. Ook zorgt een goed slaap ritme voor een beter geheugen en een betere concentratie, wat werk en schoolprestaties ten goede kan komen.

  1. Groene groente

Eet veel groente en dan met name groene groenten. Spruitjes, broccoli, spinazie en boerenkool, stuk voor stuk hebben ze een ontgiftende (antioxiderende) werking en zijn ze heel gezond.

  1. Vitamine D

Ondanks dat we veel thuis moeten zitten deze tijden is het toch belangrijk om voldoende buiten te komen. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of in plaats van binnen werken, lekker buiten in de tuin te gaan zitten met je laptop.

  1. Eet probiotica-rijke voeding

Een gezonde darmflora is belangrijk voor een goede weerstand. Om dit een oppepper te geven heb ik het recept van de ‘Ontsterfelijkheidsthee’ ookwel Kombucha genoemd. Het drankje zit vol met antioxidanten, bevordert de spijsvertering, is goed voor de huid, werkt ontstekingsremmend en ondersteunt het immuunsysteem. Met de zonnige dagen is het bijvoorbeeld leuk en gezond om een Kombucha mocktail te maken:

Dit heb je nodig voor 4 glazen:

  • • Een stuk gember, ongeveer 2,5 cm
  • • 1 tak verse rozemarijn
  • • 125 ml puur cranberrysap
  • • 700 ml gember kombucha
  • • Ijsblokjes
  • • Plakjes gember en takjes rozemarijn om te garneren

Zo maak je het:

  1. Stamp de gember en het takje rozemarijn fijn in een pitcher (of een andere grote kan) met het uiteinde van een houten lepel of een muddler.
  2. Voeg het cranberrysap en de kombucha toe.
  3. Mix alles goed en serveer het dan met een paar ijsblokjes.
  4. Doe als laatst een takje verse rozemarijn en een dun plakje gember in elk glas.

En tot slot:

  1. Eet vis

Vis bevat veel omega vetzuren, Omega vetzuren zijn heel belangrijk om ontstekingen te remmen en dan vooral de Omega 3. Nu is de omega uit dierlijke producten veel beter en makkelijker opneembaar dan uit zaden of noten. Zet regelmatig vis op het menu en/of walnoten, hennepzaad en lijnzaad. Ter ondersteuning zou je bijvoorbeeld capsules in kunnen nemen die omega vetzuren bevatten.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips!
Bedankt voor het lezen en hopelijk weer tot snel!